09 February 2012

Rumah dah siap

Alhamdulillah, tunggu punya tunggu akhirnya siap jugak reban baru. Walaupun kalau nak dikira belum siap sepenuhnya tapi kira dah siaplah. CF tak keluar lagi tapi penghuni dah berpindah ke rumah baru. Masalahnya pulak berlaku, tak semua penghuni dapat pindah rumah baru. Tak cukup ruang bila rumah 'paksa' lama dirobohkan. Reban baru memang lebih selesa, apa tidaknya ada 6 petak untuk pembaka dengan keluasan 3 x 4 kaki atas tanah pulak. 

Bila dapat rumah baru nampak galak semacam je. Ayam-ayam nampak segar dan sihat, maka timbullah induk remaja ni. Alhamdulillah, nampak ada potensi dibawa ke bon. Dah lama benar rasanya SS tak keluarkan induk selam. Lepas balik dari Tanah Suci Dis 2010, SS tak berjaya keluarkan ayam yang baik setelah pembaka asal 4/5 ekor mati. Tapi rezeki Allah yang tentukan, kadang-kadang sampai masa muncul dari bloodline yang tak disangka-sangka.

Patah tumbuh hilang berganti. Datang dan pergi silih berganti. Kadang-kadang Tuhan berikan ganti yang lebih baik dari yang diambilNya. Cuma kita perlu bersyukur dan redha dengan ketentuanNya. Usaha perlu diteruskan secara tradisi dengan menukar pasangan agar berjumpa darah yang sesuai untuk menghasilkan yang terbaik.

No comments:

Post a Comment